NINA ÖLUND NORESKÄR – MELLAN VATTEN, SKINN OCH BLÅTT

22.04.01 - 22.05.29

Lämna bilden, gå in i målningen, och låt dig omslutas.

”Mellan vatten, skinn och blått” visar Noreskärs monumentala måleri i mänskliga dimensioner. Målningarna har frigjorts ifrån ramen, de vrider sig, kröker, veckar, virar sig i rummet runt sig själva och runt dig. De är stora nog att svepa in en människokropp, blicken kan svepa över dem i rummet som ett landskap ändå är bilderna är omöjliga att överblicka, kanske till och med att omfatta i tanken.

Om dessa målningar ens är bilder, för vad är egentligen en bild – En uppsättning intryck, färger, linjer, ljus, som ögat tagit emot, förmedlat till hjärnans visuella centrum; att se är att tänka. Men är då allt ljus som reflekterats av en yta och når ögat del av en och samma bild? Allt vi ser från det vi slår upp ögonen på morgonen tills dess vi sluter dem till natten, är det en bild (och har du drömt något i natt?).

En bild är något annat, den måste vara avgränsad, det finns något mellan en bild och nästa. En avgränsning av ytan, ett utrymme mellan bilder och en skiljelinje mot allting runt omkring. En målning är aldrig detsamma som en bild, den är ett föremål, lager på lager av färg på ett underlag, en pannå, en duk (, en spännram där under), men alltid ett tredimensionellt objekt. En gräns eller en ram, i rummet och i tanken. Mellan målningen och bilden finns den upplevande kroppen, ögat och tanken som kan dra en gräns.

Vi lever ibland bilder, och talar om ett flöde, avgränsade bilder som följer på varann, krig färgar av sig på tvättmedelsreklam. Tankens bild är inte heller tvådimensionell, där finns en annan rymd. Allt vi ser och tänker omfattas av tid. Till och med inom ramen ser vi något först och något sist, och när en association; ett minne vaknar sträcks tiden ut och dimensionerna är fyra.

Tiden kröker rummet runt målningarna och mellan dem står du.


Nils Svensk, Konstintendent / curator